Prawo jazdy stracisz także za przekroczenie prędkości poza terenem zabudowanym – takiej zmiany chce KRBRD

Czy tak wygląda aktualnie najlepszy bat na piratów drogowych?

W skrócie
  • Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dyskutowała na temat poprawy bezpieczeństwa na drogach
  • Podpisana została rekomendacja zmiany przepisów dotyczących obowiązkowego zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości
  • Prawo jazdy za przekroczenie prędkości stracisz także poza terenem zabudowanym - takiej zmiany chce KRBRD

Kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić do przepisów, na mocy których funkcjonariusze policji zatrzymują prawo jazdy osobie, która w terenie zabudowanym przekroczyła dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h. Nowelizacja okazała się na tyle skuteczna, że Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego chce, aby odbieranie uprawnień było możliwe również poza terenem zabudowanym.

Jeździmy wolniej szczególnie w terenie zabudowanym, co widać przemierzając polskie drogi. Kierowcy boją się stosunkowo nowych przepisów, które za przekroczenie o ponad 50 km/h dopuszczalnej szybkości nakazują zatrzymania prawa jazdy. Nie oznacza to jednak, że nagle wszyscy zmotoryzowani całkowicie zaczęli stosować się do ograniczeń, ale znacznie rzadszym widokiem są piraci drogowi, którzy w terenie zabudowanym pędzą znacznie powyżej 100 km/h. Efekt takiej przejażdżki może być bardzo dotkliwy, gdyż aktualne przepisy ruchu drogowego pozwalają na zatrzymanie uprawnień na określony czas, jednakże jedynie w przypadku, gdy do wykroczenia doszło w terenie zabudowanym.

5 czerwca 2024 roku zakończyło się drugie posiedzenie plenarne Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), podczas którego toczyły się dyskusje na temat zmian w przepisach, które byłyby w stanie znacznie poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym i tym samym obniżyć rosnącą liczbę wypadków oraz ofiar śmiertelnych. Eksperci wskazują, że bardzo dobrym krokiem może być rozszerzenie przepisu, który pozwala na zatrzymanie prawa jazdy kierowcy, który przekroczył dozwoloną prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym.

Najważniejsze informacje:

  1. 5 czerwca 2024 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się II posiedzenie plenarne KRBRD zwołane pod przewodnictwem ministra infrastruktury, przewodniczącego KRBRD, Dariusza Klimczaka.
  2. Głównym tematem obrad były propozycje zmian dotyczących poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym.
  3. Rada zarekomendowała rozszerzenie obowiązku zatrzymywania prawa jazdy na okres 3 miesięcy za kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h poza terenem zabudowanym.

Przeczytaj również:

Za jakie wykroczenia drogowe otrzymasz 15 punktów karnych? [TARYFIKATOR, PRZEPISY]

Spotkanie było wyjątkowo owocne, gdyż podjęto uchwałę rekomendacji zmiany przepisów ruchu drogowego, która dotyczy zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości. Według KRBRD przepis ten powinien zostać zmieniony i rozszerzony również o popełnione wykroczenia poza terenem zabudowanym. Zgodnie z rekomendacją uprawnienia zostałyby zatrzymane na okres 3 miesięcy za jazdę z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym.

Zmiany są konieczne – tak twierdzą eksperci

Powodem tych zmian są niepokojące statystyki dotyczące rosnącej liczby wypadków drogowych, a także miejsc, w których do nich dochodzi. To właśnie na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym dochodzi do ponad 90% wypadków ze skutkiem śmiertelnym, jakie odnotowuje się w Polsce. Dlatego też pierwsza modernizacja tych przepisów zostałaby rozszerzona jedynie o drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie i krajowe, ale nie dotyczyłaby dróg ekspresowych (z wyłączeniem jednojezdniowych), ani autostrad.

To bardzo dobre i przede wszystkim bardzo uczciwe rozwiązanie problemu rosnącej liczby wypadków drogowych, które faktycznie mogłoby wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. W połączeniu z coraz większą liczbą fotoradarów oraz odcinkowych pomiarów prędkości znacznie zmniejszone byłyby możliwości przekraczania dozwolonej szybkości, tym samym minimalizując ryzyko kolizji lub wypadku drogowego. Nie będą to oczywiście jedynie zmiany, które w niedalekiej przyszłości zaczną obowiązywać, gdyż podczas obrad trwały dyskusję również nad podjęciem zmian i ograniczeniem najcięższych wykroczeń, które jednocześnie są najbardziej niebezpieczne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button