![](https://www.jednoslad.pl/wp-content/uploads/2018/03/policjant-policja-kontrola-drogowa-policjanci-780x470.jpg)
- Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dyskutowała na temat poprawy bezpieczeństwa na drogach
- Podpisana została rekomendacja zmiany przepisów dotyczących obowiązkowego zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości
- Prawo jazdy za przekroczenie prędkości stracisz także poza terenem zabudowanym - takiej zmiany chce KRBRD
Kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić do przepisów, na mocy których funkcjonariusze policji zatrzymują prawo jazdy osobie, która w terenie zabudowanym przekroczyła dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h. Nowelizacja okazała się na tyle skuteczna, że Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego chce, aby odbieranie uprawnień było możliwe również poza terenem zabudowanym.
Jeździmy wolniej szczególnie w terenie zabudowanym, co widać przemierzając polskie drogi. Kierowcy boją się stosunkowo nowych przepisów, które za przekroczenie o ponad 50 km/h dopuszczalnej szybkości nakazują zatrzymania prawa jazdy. Nie oznacza to jednak, że nagle wszyscy zmotoryzowani całkowicie zaczęli stosować się do ograniczeń, ale znacznie rzadszym widokiem są piraci drogowi, którzy w terenie zabudowanym pędzą znacznie powyżej 100 km/h. Efekt takiej przejażdżki może być bardzo dotkliwy, gdyż aktualne przepisy ruchu drogowego pozwalają na zatrzymanie uprawnień na określony czas, jednakże jedynie w przypadku, gdy do wykroczenia doszło w terenie zabudowanym.
5 czerwca 2024 roku zakończyło się drugie posiedzenie plenarne Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), podczas którego toczyły się dyskusje na temat zmian w przepisach, które byłyby w stanie znacznie poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym i tym samym obniżyć rosnącą liczbę wypadków oraz ofiar śmiertelnych. Eksperci wskazują, że bardzo dobrym krokiem może być rozszerzenie przepisu, który pozwala na zatrzymanie prawa jazdy kierowcy, który przekroczył dozwoloną prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym.
Najważniejsze informacje:
- 5 czerwca 2024 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się II posiedzenie plenarne KRBRD zwołane pod przewodnictwem ministra infrastruktury, przewodniczącego KRBRD, Dariusza Klimczaka.
- Głównym tematem obrad były propozycje zmian dotyczących poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym.
- Rada zarekomendowała rozszerzenie obowiązku zatrzymywania prawa jazdy na okres 3 miesięcy za kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h poza terenem zabudowanym.
Przeczytaj również:
Za jakie wykroczenia drogowe otrzymasz 15 punktów karnych? [TARYFIKATOR, PRZEPISY]
Spotkanie było wyjątkowo owocne, gdyż podjęto uchwałę rekomendacji zmiany przepisów ruchu drogowego, która dotyczy zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości. Według KRBRD przepis ten powinien zostać zmieniony i rozszerzony również o popełnione wykroczenia poza terenem zabudowanym. Zgodnie z rekomendacją uprawnienia zostałyby zatrzymane na okres 3 miesięcy za jazdę z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym.
Zmiany są konieczne – tak twierdzą eksperci
Powodem tych zmian są niepokojące statystyki dotyczące rosnącej liczby wypadków drogowych, a także miejsc, w których do nich dochodzi. To właśnie na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym dochodzi do ponad 90% wypadków ze skutkiem śmiertelnym, jakie odnotowuje się w Polsce. Dlatego też pierwsza modernizacja tych przepisów zostałaby rozszerzona jedynie o drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie i krajowe, ale nie dotyczyłaby dróg ekspresowych (z wyłączeniem jednojezdniowych), ani autostrad.
To bardzo dobre i przede wszystkim bardzo uczciwe rozwiązanie problemu rosnącej liczby wypadków drogowych, które faktycznie mogłoby wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. W połączeniu z coraz większą liczbą fotoradarów oraz odcinkowych pomiarów prędkości znacznie zmniejszone byłyby możliwości przekraczania dozwolonej szybkości, tym samym minimalizując ryzyko kolizji lub wypadku drogowego. Nie będą to oczywiście jedynie zmiany, które w niedalekiej przyszłości zaczną obowiązywać, gdyż podczas obrad trwały dyskusję również nad podjęciem zmian i ograniczeniem najcięższych wykroczeń, które jednocześnie są najbardziej niebezpieczne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.