Jak sprawdzić i jaki jest poprawny luz łańcucha? [PORADNIK]

Czynność prosta, o której trzeba pamiętać, aby wydłużyć żywotność zestawu napędowego

W skrócie
  • Dbaj, kontroluj i systematycznie naciągaj - zadbaj o układ napędowy w swoim motocyklu
  • Poradnik - jak prawidłowo naciągnąć łańcuch?
  • Więcej ciekawych poradników znajdziesz na stronie www.jednoslad.pl

W motocyklach, w których napęd przenoszony jest na koło za pomocą dwóch zębatek i łańcucha należy wiedzieć, że konieczne jest systematyczne kontrolowanie jego naciągu, aby wydłużyć żywotność całego zestawu napędowego. Wiecie jak prawidłowo zadbać o odpowiedni luz łańcucha?

To czynność, której zdecydowanie więcej czasu powinno zostać poświęcone już podczas kursu na prawo jazdy, gdzie od samego adepta w trakcie egzaminu państwowego wymaga się jedynie wzrokowego sprawdzenia jego naciągu. Wbrew pozorom sprawa jest jednak zdecydowanie bardziej złożona i niezwykle ważna, aby wasz motocykl prawidłowo jechał nie zużywając przy tym zbyt szybko zarówno zębatek i łańcucha, jak i samej opony. Przecież to najczęściej stosowany obecnie układ napędu w motocyklach, który montowany jest ze względu na niską cenę i niezbyt wysokie opory wewnętrzne. Warto zatem znać jego zasadę działania oraz konserwacji, a także dokładnie skupić się na wymaganych czynnościach serwisowych.

Ze względu na dosyć prostą, a zarazem wymagającą obsługi konstrukcję należy wiedzieć, że podczas jazdy zmienia się odległość zębatki napędowej od zdawczej w momencie ruchu wahacza, co wymusza na użytkowniku konieczność zachowania poprawnego luzu łańcucha, który będzie w stanie zrekompensować różnice w maksymalnych położeniach wahacza.

Najważniejsze informacje:

  1. Systematycznie kontroluj czystość oraz luz łańcucha – zadbaj o swój układ napędowy i wydłuż jego żywotność.
  2. Jak poprawnie naciągnąć łańcuch? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
  3. Nie bagatelizuj objawów zbyt luźnego i zbyt mocnego naciągu łańcucha.

Przeczytaj również:

Najpopularniejsze akcesoria do motocykla, które musisz mieć! Bez nich nie wybieram się na przejażdżkę! [RANKING TOP10]

Właściciele motocykli z napędem łańcuchem powinni poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z dokładnymi wytycznymi, które znajdują się w instrukcji obsługi danego modelu. To tam właśnie znajdziecie wszystkie niezbędne informacje dotyczące jego obsługi i prawidłowego luzu. Szczątkowe informacje powinny znajdować się również na specjalnej naklejce, która zazwyczaj znajduje się na wahaczu, gdzie producent również przekazuje najważniejsze wiadomości dotyczące właśnie łańcucha.

Informacje dotyczące poprawnego naciągu łańcucha w instrukcji serwisowej na przykładzie Hondy Varadero 1000.

Jak poprawnie naciągnąć łańcuch?

Jeżeli nie macie dostępu do książki serwisowej, gdzie czynności związane z poprawnym ustawieniem luzu łańcucha opisane są w sposób bardzo dokładny, musicie konieczne zapoznać się z poniższym poradnikiem, gdzie znajdziecie wszystkie kluczowe informacje, aby poprawnie przeprowadzić tą czynność.

  1. Poprawne ustawienie motocykla

Wszystkie czynności związane z poprawnym ustawieniem łańcucha zaczynamy od postawienia motocykla na stopce centralnej (zgodnie z informacją w instrukcji) lub podniesieniem wahacza przy pomocy stojaka. Tylne koło swobodnie musi się obracać, aby następnie skutecznie i bardziej precyzyjnie ustawić odpowiedni luz korzystając z napinaczy znajdujących się po obu stronach.

2. Poluzowanie nakrętki tylnej osi

Gdy motocykl mamy już w odpowiedniej pozycji przechodzimy do poluzowania nakrętki tylnej osi. W wielu przypadkach konieczne będzie skontrowanie łebka śruby. Moc z jaką jest przykręcona nakrętka nie powinna wam przysporzyć żadnych problemów. Pamiętajcie, aby dobrać odpowiedni i ciasno pasujący klucz nasadowy, a także skorzystać z dużej grzechotki, aby przy użyciu znacznie mniejszej siły poradzić sobie z odkręceniem.

3. Poluzowanie nakrętek kontrujących na napinaczu

Po obu stronach wahacza na jego końcach znajdzie wystający gwint, na którym znajdują się dwie nakrętki – pierwsza służy do regulacji, natomiast druga jest kontrą, która zapobiega odkręceniu się poprzez wibracje. Odkręcając kontry pamiętaj o tym, aby kluczem płaskim utrzymać w jednej pozycji właściwe nakrętki służące do regulacji.

4. Regulacja za pomocą śrub regulacyjnych

Jeżeli wszystkie czynności wykonaliście zgodnie z naszą instrukcją koło powinno swobodnie przesuwać się zgodnie z poluzowaną regulacją przy pomocy dwóch śrub. Naciąg będziemy zwiększać odkręcając śruby regulacyjne tym samym odsuwając koło od silnika. Na każdym napinaczu znajdziecie podziałkę, która powinna wskazywać wam miejsce położenia względem wahacza. Pamiętajcie, aby podczas doprowadzania naciągu do prawidłowego stanu odkręcać je o taką samą liczbę obrotów, aby utrzymać koło w osi. Dodatkowo wspomagajcie się wskazaniem podziałki na napinaczu. Jeżeli koło nie będzie idealnie prosto ustawione to znacznie pogorszą się właściwości jezdne motocykla i znacznie szybciej zużyje się opona.

5. Kontrola luzu łańcucha 

W instrukcji serwisowej, a także na naklejce znajdzie informacje dotyczącą wymaganego luzu, który powinniśmy mierzyć w połowie odległości pomiędzy zębatkami. Przy pomocy linijki lub miarki zmierzmy luz od nitu ogniwa łańcucha do wahacza w pozycji spoczynku, a następnie naciągnąć go palcami maksymalnie do góry. Wartość skoku jest różnicą tych odległości, która zazwyczaj powinna wynosić od 20 do 40 mm, ale mogą różnić się w zależności od modelu motocykla. Jeżeli wartość nie mieści się w danych, należy ponownie wyregulować łańcuch przy pomocy dwóch śrub regulujących.

6. Dopchnięcie koła do napinaczy

Aby mieć pewność, że nigdzie nie pojawił się luz spowodowany odkręcaniem nakrętek regulujących warto jest mocno dopchnąć tyle koło do napinaczy, aby mieć pewność, że zniwelowaliśmy możliwy luz. Jeszcze raz skontroluj podziałkę i jeżeli koło ustawionej jest w osi, a sam luz łańcucha znajduje się w poprawnym zakresie luzu przechodzimy do ostatniej czynności.

7. Dokręcenie nakrętki tylnej osi i następnie nakrętek napinaczy 

Tylną nakrętkę osi przykręć kluczem dynamometrycznym z odpowiednim momentem, który znajdziesz w książę serwisowej. Dopiero później zajmij się napinaczem – przytrzymaj kluczem płaskim śrubę napinacza, a następnie dokręć nakrętki kontrujące.

Poprawny luz łańcucha jest niezwykle ważny – dlaczego?

Producenci motocykli nie bez powodu tak dokładnie informują o sposobie przeprowadzania czynności związanych z serwisowaniem napędu. Zarówno jego zbyt luźne i zbyt mocne naciągnięcie może przyczynić się do szybszego zużycia zarówno samego łańcucha, jak i wielu innych podzespołów, dlatego tak ważne jest, aby systematycznie, czyli mniej więcej co około 800 km przeprowadzać kontrolę, a co 400 km dbać o jego czystość i poprawne smarowanie.

Objawy zbyt luźnego naciągu łańcucha:

  • łańcuch może spadać z zębatek,
  • występują głośne uderzenia i drgania,
  • nierównomiernie zużycie prowadzące do skrócenia żywotności.

Objawy zbyt mocno naciągniętego łańcucha:

  • pojawia się większy opór, który ograniczy osiągi motocykla,
  • doprowadzi do zbyt mocnego nagrzewania się tylnego koła, łańcucha i zębatek,
  • prowadzi do nierównomiernego zużycia łańcucha, zębatek, łożysk i tylnej opony.

Objawy nieprawidłowego naciągu łańcucha są bardzo proste do zdiagnozowania. Przede wszystkim powinniśmy wyrobić sobie nawyk systematycznej kontroli przed każdą przejażdżką, dzięki czemu będziecie w stanie niemalże natychmiast reagować na jakiekolwiek odstępstwa od poprawnych wartości i tym samym wydłużycie żywotność układu napędowego w waszym motocyklu. Jeżeli jednak zaniedbaliście kontrolę naciągu łańcucha to pojawiające się hałasy i drgania, które generować będzie łańcuch uderzając chociażby o osłonę lub inne elementy motocykla, powinny natychmiast sprawić, że skontrolujecie luz. Dodatkowo mogą pojawić się wibracje i problemy ze zmianą biegów. Wszystkie te objawy wskazują na problemy z poprawnym napięciem łańcucha.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button