Czym jest TET, czyli Trans Euro Trail? Kto może jeździć wyznaczonymi trasami, gdzie szukać śladów GPX i w jakich krajach funkcjonuje?

Pozycja obowiązkowa dla wszystkich motocyklistów jeżdżących poza drogami asfaltowymi

W skrócie
  • TET - jedyny słuszny i legalny sposób na jazdę motocykle w terenie
  • Unikaj asfaltowych dróg i odkryj piękno otaczających Cię terenów
  • Trans Euro Trail to siatka wytyczonych dróg nieutwardzonych w Europie, która liczy już ponad 100 000 km

Skrót TET coraz częściej zaczyna pojawiać się w motocyklowej nomenklaturze, a szczególnie w środowiskach fanów jednośladów, którzy lubią eksplorować trasy pozbawione asfaltu, wjeżdżając tam, gdzie na próżno jest szukać zabudowań, straganów i turystów. Słyszeliście o inicjatywie Trans Euro Trail?

Trans Euro Trail, znany jako TET, to sieć off-roadowych tras motocyklowych znajdujących się w Europie, oferując motocyklistom niepowtarzalną okazję do eksploracji różnorodnych krajobrazów i kultur. Jest to unikalna inicjatywa, która z roku na rok zyskuje na popularności, przyciągając zarówno doświadczonych off-riderów, jak i amatorów poszukujących przygód poza asfaltem. W każdym z krajów, w których znajdują się trasy TET jest oficjalny przedstawiciel – Linesman, który odpowiedzialny jest za wytyczenie tras omijających drogi asfaltowe, którymi przejazd jest w pełni legalny. Oznacza to, że poruszać się będziecie jedynie drogami, na których przejazd pojazdami spalinowymi jest dozwolony i w żadnym miejscu nie naruszycie obowiązujacych przepisów.

TET to projekt stworzony z myślą o miłośnikach motocykli typu adventure i enduro. Głównym celem jest umożliwienie motocyklistom podróżowania przez Europę, korzystając z mniej uczęszczanych dróg, ścieżek i szlaków. Trans Euro Trail jest organizacją non-profit z siedzibą w Wielkiej Brytanii, która została założona przez Johna Rossa w 2017 roku. 

Najważniejsze informacje:

  1. Legalny sposób na off-road dla motocyklistów, czyli inicjatywa Trans Euro Trail, która liczy już ponad 100 000 km dróg w całej Europie.
  2. TET to siatka tras, które wytyczone są legalnymi drogami nieutwardzonymi. Maksymalnie ograniczane jest podróżowanie drogami asfaltowymi.
  3. W Polsce do dyspozycji motocyklistów oddanych jest 1885km km dróg.
  4. Linesman’em, który odpowiedzialny jest za wytyczani tras w naszym kraju jest Mirek Antoniewicz.
  5. Wszystkie trasy w formacie GPX oraz dedykowana aplikacja jest darmowa.

Przeczytaj również:

Chcę pojechać na wyprawę motocyklową, ale się boję – czy i czego powinniśmy się obawiać?

Cały projekt TET śmiem twierdzić, że jest bardzo rozwinięty, a jego struktury są bardzo przemyślane. Oficjalna strona internetowa to prawdziwa skarbnica wiedzy, na której znajdziecie odpowiedź na każde, nawet najbardziej nurtujące pytanie. Aktualnie Trans Euro Trail obejmuje ponad 100 000 km dróg gruntowych w Europie, a jego powstanie jest zainspirowane pionierskim szlakiem Trans America Trail. To wyjątkowy projekt, który ma na celu stworzyć sieć off-roadowych szlaków przeznaczonych dla motocyklistów, które wiodą jedynie przez legalne odcinki i tereny.

Kto może jeździć trasami TET?

Przede wszystkim cała inicjatywa TET jest stworzona przez motocyklistów i dla motocyklistów. Oznacza to, że trasy przygotowane zostały do przejechania ich jednośladem i zabroniona jest jazda quadem lub samochodem terenowym. Najlepiej sprawdzą się poza nieutwardzonymi szlakami motocykle typu adventure i enduro, które są w stanie poradzić sobie z różnorodnymi warunkami terenowymi, takimi jak błoto, piasek, kamienie i górskie ścieżki. Jednakże kluczowe jest, aby motocykliści mieli doświadczenie w jeździe off-road oraz byli przygotowani na wyzwania, jakie mogą napotkać na trasie. Przed rozpoczęciem podróży zaleca się odpowiednie przygotowanie, a w tym zapoznanie się z trasą, sprawdzenie stanu technicznego motocykla oraz wyposażenie się w niezbędne narzędzia. Ponadto, motocykliści powinni być świadomi lokalnych przepisów i regulacji dotyczących jazdy off-road w poszczególnych krajach. Dodatkowo warto jest dobrze przestudiować budowę i konstrukcję swojego motocykla, a także przygotować się pod kątem ewentualnych napraw. Zdecydowanie najczęściej pojawiającym się problemem są przebite opony/dętki, a także konieczność wykonania prowizorycznych napraw, które powstały w wyniku upadku.

W jakich krajach jest TET?

Sieć dróg wchodzących w skład TET jest podzielona na dwie odnogi:

  • zachodnia – Szwecja, Norwegia, Dania, Niemcy, Holandia, Belgia, Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria, Andora, Hiszpania i Portugalia,
  • wschodnia – Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Białoruś, Rumunia, Bułgaria, Grecja, Albania, Czarnogóra, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Węgry, Słowenia, Włochy.

Aktualnie podział na zachód i wschód jest coraz mniej widoczny, gdyż systematycznie pojawia się coraz więcej dróg, które zacierają się i w niedalekiej przyszłości będzie to jedna wspólna siatka. Dostępność tras, a także poszczególnych odcinków bardzo często się zmienia wraz z nowymi zakazami lub zmianami w przepisach, jednakże trasy są systematycznie aktualizowane przez Linesman’ów. Przed wyjazdem warto jest sprawdzić czy posiadamy najnowszą aktualizację danego odcinka.

Jakie umiejętności należy mieć, aby przejechać TET?

Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie jest niemożliwa, gdyż trudność danych odcinków uzależniona jest przede wszystkim od panującej pogody. Na trasach TET można napotkać wszystkie rodzaje nieutwardzonych dróg i szlaków – od szutru, piasku, przez błoto, kamienie, aż po cieki wodne. Zaleca się jednak, aby w podróż TET wybierały się osoby z co najmniej minimalnym doświadczeniem w jeździe w terenie, gdyż cały przejazd ma sprawiać nam przyjemność, a przy tym nie być idealnym powodem do porzucenia motocykli. Nie zawsze będzie łatwo, ale zdecydowanie będzie warto.

Konieczne jest podstawowe przygotowanie fizyczne, aby poradzić sobie z trudnościami trasy, a także dobre przygotowanie motocykla i odpowiedni serwis. Pamiętacie, że trasy TET wytyczone są z dala od zabudowań i w wielu przypadkach będziecie skazani na siebie. Opisy poszczególnych odcinków wraz ze stopniem trudności znajdziecie na najróżniejszych forach internetowych, gdzie motocykliści dzielą się spostrzeżeniami. Jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki to warto jest zaczerpnąć nieco informacji na Faccebook’owej grupie Trans Euro Trail (TET) – Polska / Poland.

Gdzie znajdę trasy TET?

Wszystkie dane dotyczące tras znajdziecie bezpośrednio w dedykowanej aplikacji TET (dostępna jedynie dla telefonów z systemem Android) lub na oficjalnej stronie internetowej. Pobieranie dokładnych odcinków jest sposobem nieco trudniejszym, gdyż wymaga od kierowcy posiadania bardziej zaawansowanej nawigacji lub aplikacji (chociażby OsmAnd), która posiada możliwość wygrywania plików GPX.

TET w Polsce

Każdego roku w Polsce przybywa kolejnych tras, które wytyczne są przez Linesmana, Mirka Antoniewicza. Zgodnie z najnowszymi informacja na oficjalnej stronie w naszym kraju wszystkie wytyczone odcinki mają łączną długość 1885km km w pełni legalnych tras off-roadowych. Do 2022 roku na mapie mogliście znaleźć 5 odcinków, a w ubiegłym roku pojawiły się dwa kolejne, które przebiegają przez sam środek Polski – z Krajnika Dolnego (przejście graniczne z Niemcami) do miejscowości Hrebenne (granica z Ukrainą) oraz z okolic Nożegar (granica z Litwą), aż do Lubomierza.

Kodeks jazdy po trasach TET w Polsce

Kodeks Postępowania na trasie Trans Euro Trail®

Dzikie i zielone regiony Europy stają się coraz bardziej zaludnione. Oprócz tych, którzy żyją i pracują na wsi, istnieje wiele grup turystów chcących skorzystać z coraz mniejszych dzikich obszarów zielonych. Jako użytkownicy Trans Euro Trail® jesteśmy odpowiedzialni za siebie i innych jeźdźców, aby zapewnić dostęp tras dla kolejnych motocyklistów. Powinniśmy dążyć do bycia ambasadorami Szlaku – czyli jazdy i korzystania z tras z szacunkiem i uwagą dla innych.

Kodeksu użytkowników szlaku Trans Euro Trail®:

• Stosuj się do znaków drogowych i ograniczeń.

•Motocykle i kierowcy powinni mieć prawo jazdy, ubezpieczenie i ważne przeglądy.

• Jedź zawsze po drodze nie skracaj jej przejeżdżając przez pola rolników lub łąki, ponieważ opony mogą uszkodzić uprawy i trawę – a to jest praca i źródło utrzymania rolników.

• Ustąp drogi pieszym, koniom i rowerzystom, zatrzymując się, a jeśli to konieczne na wąskich drogach – wyłączając silniki. Unikaj wysyłania żwiru i pyłu spod koła – mijając ludzi, szanuj innych użytkowników szlaków.

• Bramki i szlabany dla bydła zawsze zostawiaj tak jak je zastałeś.

• Podróżuj z bezpieczną prędkością, biorąc pod uwagę warunki i widoczność – Trans Euro Trail® nie jest i nigdy nie powinien być traktowany jako trasa rajdu.

• Staraj się dodawać gazu z rozsądkiem by nie robić niepotrzebnego hałasu wzbudzając niechęć innych ludzi.

• Nie podróżuj w dużych grupach – idealnym rozwiązaniem jest sześć lub mniej motocykli.

• Szanuj mieszkańców wsi – to ich tereny i miejsce życia – jesteś tam tylko gościem.

• Pamiętaj, że szlaki mogą być często zniszczone deszczem lub niedostępne z powodu błota – nie niszcz drogi jeszcze bardziej – a pomyśl nad ominięciem takich odcinków.

• Pozdrawiaj innych użytkowników trasy uśmiechem i machnięciem ręką – to nic nie kosztuje!

• Jeśli jesteś świadkiem niebezpiecznych lub nieodpowiedzialnych wyczynów na trasie, prosimy Cię o odwagę moralną, aby porozmawiać z autorami takich wyczynów – może uda się trochę zmienić ich podejście do Trasy i okolicznych mieszkańców.

• Zaangażuj się w rozwój społeczności lokalnych, wydając pieniądze na lokalne firmy/usługi/jedzenie.

Uważamy, że kierując się wymienionymi zasadami na trasach Trans Euro Trail® rozwiniemy to co w streszczeniu tak można nazwać:

1. Szacunek dla tras
2. Szacunek dla społeczności, wśród których podróżujemy
3. Poszanowanie środowiska naturalnego

Źródło: https://transeurotrail.org/

Legalny off-road dla motocyklistów

Trans Euro Trail to wyjątkowy projekt, który umożliwia motocyklistom odkrywanie Europy w sposób, który jest zarówno ekscytujący, jak i odpowiedzialny. Dzięki sieci tras obejmujących ponad 30 krajów, motocykliści mają okazję doświadczyć różnorodnych krajobrazów i kultur, ciesząc się przy tym niezapomnianymi przygodami na dwóch kółkach. Do przejechania czekać będzie na was nieco ponad 100 000 km tras wytyczonych w zdecydowanej większości przez nieutwardzone drogi, gdzie gwarantuje wam, że w sposób wyjątkowo bliski będziecie mogli obcować z otaczającą was naturą, odkrywając przy tym niesamowite miejsca z dala od utartych szlaków. A wszystko oczywiście w pełni legalnie.

Zdjęcia: https://transeurotrail.org/

Namiot czy hotel?

Wyjazd motocyklowy pod namiot czy do hotelu? Czas wbić kij w mrowisko! Czyli o tym, dlaczego i jak wybieramy…

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button