Czy jadąc motocyklem z pasami bezpieczeństwa należy mieć kask?

Brzmi absurdalnie, ale są takie modele na rynku

W skrócie
  • Czy jadąc motocyklem z pasami bezpieczeństwa należy mieć kask ochronny?
  • W Polsce jadąc jednośladem prawnie należy mieć kask - w jednym przypadku ten przepis nie obowiązuje
  • Odpowiedź może was zaskoczyć

W Polsce temat obowiązku noszenia kasku podczas jazdy motocyklem jest precyzyjnie uregulowany przez przepisy prawa. Jednak pojawiają się pytania, jak ma się ten obowiązek do motocykli wyposażonych w pasy bezpieczeństwa. Czy w takich przypadkach kask również jest obowiązkowy?

W przypadku standardowych jednośladów nikt nie powinien mieć nawet cienia wątpliwości – przepisy nakazują jazdy w kasku ochronnym i śmiem twierdzić, że ustawodawca bardzo łagodnie podchodzi do motocyklistów. To jedyny element ochronny, który jest od nas prawnie wymagany, a zarówno odzież ochronna, jak i rękawice czy buty są opcjonalne, więc za ich brak nie zostaniemy ukarani mandatem karnym. Cieszy jednak fakt, że zdecydowana większość fanów dwóch kółek bez względu na dystans lub pogodę przemierza kilometry w pełnym rynsztunku, dbając tym samym o swoje bezpieczeństwo.

Motocykle od zawsze kojarzą się z charakterystyczną budową i kaskiem ochronnym. Na rynku wielu producentów kilkukrotnie próbowało już wprowadzić coś zupełnie nowego, innowacyjnego i przeczącemu kreowanym od lat ramom. Do takich występków z pewnością możemy zaliczyć modele motocykli, które fabrycznie wyposażone były w pasy bezpieczeństwa. Czy jadąc takim pojazdem również należy mieć założony kask ochronny?

Najważniejsze informacje:

  1. Motocykl, ale posiada fabrycznie zamontowane pasy bezpieczeństwa – czy zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowca musi posiadać kask ochronny?
  2. BMW C1 to wyjątkowy projekt, który miał zrewolucjonizować motocyklowy świat. Pasy nie gwarantują jednak większego bezpieczeństwa i szybko zakończona została jego produkcja.
  3. Przepisy stanowią jasno – obowiązek jazdy motocyklem w kasku ochronnym jest zniesiony w przypadku jednośladów, które fabrycznie wyposażone są w pasy bezpieczeństwa.

Przeczytaj koniecznie:

Czy motocyklem można jeździć z dzieckiem po Polsce i Europie? [PRZEPISY, REGULACJE PRAWNE, KARY]

Choć motocykle z pasami bezpieczeństwa oferują pewien poziom ochrony to nadal jest on nieporównywalnie mniejszy do samochodów osobowych. Obecność pasów gwarantuje kierowcy, że w przypadku kolizji lub wypadku kierowca nie zostanie wyrzucony z motocykla. Polskie przepisy w kwestii takich pojazdów są bardzo jasne, dlatego nie powinien was dziwić na drodze widok chociażby kierowcy jadącego BMW C1 bez kasku.

Przepisy stanowią jasno w kwestii jazdy na motocyklu w kasku

Zgodnie z polskim prawem, każdy kierujący motocyklem oraz jego pasażerowie mają obowiązek noszenia kasku ochronnego. Regulują to przepisy zawarte w art. 40 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Art. 40 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi: „Kierujący motocyklem, motorowerem, czterokołowcem niezabudowanym oraz pasażerowie tych pojazdów są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.”

Dodatkowo zapisy potwierdzające jazdę w kasku na motocyklu, ale z jednym wyjątkiem, znajdziemy również w Dzienniku Ustaw:

Art.  40.  [Używanie kasków ochronnych]
1.  Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do czterokołowców fabrycznie wyposażonych w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa.
W kwestii standardowych motocykli, które nie posiadają pasów bezpieczeństwa, sprawa jest jasna – zarówno kierowca, jak i pasażer muszą jechać w kaskach. Powyższy zapis z Dziennika Ustaw jest potwierdzeniem, że zwolnione z tego obowiązku są osoby, które poruszają się jednośladem fabrycznie wyposażonym w pasy bezpieczeństwa. Zamiast kasku należy je zapiąć i w ten sposób legalnie można poruszać się po drogach publicznych.

Czy pasy bezpieczeństwa w motocyklach są dobrym pomysłem?

Liczba modeli na rynku, które takie rozwiązanie posiadają jest znikoma, a prym wiedzie zdecydowanie produkowany przez zaledwie 3 lata BMW C1. Szybko jednak okazało się, że pasy bezpieczeństwa w motocyklu nie wpływają bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa, a jedynie zapobiegają wypadnięciu z wnętrza. Warto dodać, że w przypadku wielu kolizji lub wypadków puszczenie się maszyny i pozwolenie jej na samodzielny ślizg jest o wiele mniej groźne dla jego życia i zdrowia, niż pozostawanie na siedzeniu.

Podobnego zdania są również producenci – wielu z nich w planach miało również stworzenie takiego nietuzinkowego modelu, ale niewielkie zainteresowanie zakupem i przede wszystkim brak znaczącej poprawy bezpieczeństwa sprawił, że obecnie żadnego takiego motocykla nie ma w sprzedaży. W zmian za to inżynierowie skupili się na poprawie elektroniki i systemów dbających o bezpieczeństwo motocyklistów, a firmy zajmujące się produkcją odzieży i kasków motocyklowych co rusz poprawiają wykorzystywane materiały przy produkcji, aby zagwarantować maksimum bezpieczeństwa.

BMW C1 – najlepszy i najbardziej popularny motocykl z pasami bezpieczeństwa

C1 jeden z najbardziej znanych motocykli z pasami bezpieczeństwa, który produkowany był na początku lat 2000. Wyposażony jest w dwa pasy bezpieczeństwa, a jego konstrukcja obejmuje również dach oraz przednią szybę, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkownika. C1 jest wyjątkowy pod wieloma względami, ale zdecydowanie wyróżnia go fakt, że jadąc nim kierowca nie musi posiadać kasku ochronnego. Niestety przez 3 lata produkcji nie zrobił ogromnej kariery, ale zdecydowanie jest dziś bardzo nietuzinkowym motocyklem, który bardzo rzadko można spotkać na polskich drogach.

Więcej o tym nietuzinkowym modelu przeczytaj poniżej:

BMW C1 125: Kontrowersyjny skuter z dachem i pasami bezpieczeństwa

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button