BMW R 1300 GS Adventure nadchodzi wielkimi krokami – homologacja w jednym z europejskich krajów została potwierdzona

Długo przyszło nam czekać na tę informację

W skrócie
  • Premiera wersji Adventure nadchodzi wielkimi krokami
  • R 1300 GS Adventure - na topową wersję czekamy już prawie rok
  • Homologacja otrzymana w Szwajcarii potwierdza, że najprawdopodobniej premiera odbędzie się we wrześniu

BMW musiało dłuższą chwilę odczekać, aż najnowsze wcielenie R 1300 GS na dobre rozgości się na rynku, aby w końcu móc zaprezentować motocyklowemu światu jego bardziej wyprawowe wcielenie. Premiera odbędzie się już najprawdopodobniej po wakacjach, co potwierdza otrzymanie homologacji w Szwajcarii.

Premiera obu wersji najprawdopodobniej sprawiłaby, że sprzedaż szosowych wcieleń byłaby na bardzo niskim poziomie. Bawarski producent niejako zmuszony był zatem odczekać dłuższy czasy, żeby przede wszystkim motocyklowy świat mógł przyzwyczaić się do całkowicie zmienionego designu, a także odbyć jazdy testowe, aby na własnej skórze zapoznać się z nową jednostką napędową o większej mocy i zmodernizowanym podwoziu. Chętnych na zakup podstawowej wersji jak widać nie brakuje, bo od premiery, która miała miejsce 28 września 2023 roku na otwarciu nowego centrum wystawienniczego BMW Motorrad Welt w Berlinie, sporo tych modeli znalazło właścicieli także w Polsce. Zdecydowana większość fanatyków całej serii GS czeka jednak z ogromną niecierpliwością na jego bardziej wyprawową wersję o nazwie Adventure.

Najprawdopodobniej oficjalna premiera odbędzie się zaraz po zakończeniu wakacji, co może potwierdzać otrzymanie homologacji w Szwajcarii, która dotyczy modelu R 1300 GS Adventure 2025. Bawarczycy są już na ostatniej prostej, aby w końcu pokazać światu swojego flagowca reprezentującego segment turystycznych enduro.

Najważniejsze informacje:

  1. Premiera BMW R 1300 GS w wersji Adventure nadchodzi wielkimi krokami. Najprawdopodobniej odbędzie się ona we wrześniu lub październiku.
  2. Adventure będzie cięższy od bazowej wersji o około 21 kilogramów, a także będzie o 162 mm wyższy i będzie posiadał krótszy rozstaw osi.
  3. R 1300 GS Adventure napędzać będzie ta sama jednostka – nowy boxer generujący moc 145 KM.

Przeczytaj również:

BMW R 1300 GS 2024: Wiemy już wszystko! [cena, zdjęcia, dane techniczne]

Segment motocykli adventure jest obecnie niesamowicie rozchwytywany, a seria GS wielkimi literami zapisała się na kartach motocyklowej historii. Od wielu lat modele turystyczne z silnikiem boxera są wyznacznikiem dla konkurencji. Najnowsze wcielenie R 1300 GS jest prawdziwą rewolucją przez duże R, gdyż na próżno jest w nim szukać znaczących podobieństw do swojego poprzednika. Obecnie w sprzedaży dostępne są wersje:

  • BMW R 1300 GS Trophy – zoptymalizowany pod kątem jazdy w terenie,
  • BMW R 1300 GS Triple Black – z niezbędnym wyposażeniem do dalekich podróży,
  • BMW R 1300 GS Option 719 Tramuntana – charakteryzujący się pakietem wyposażenia premium dla indywidualistów.

Cały świat czeka na wersję Adventure

Najnowszy R 1300 GS nieco się skurczył i chociaż przepełniony jest najnowocześniejszymi rozwiązaniami to nadal trwają burzliwe dyskusje na temat samego designu oraz gabarytów. GS nie tylko schudł, ale odszedł również od charakterystycznego wyglądu przedniej części motocykla, który dotychczas był systematyczną i subtelną ewolucją. W najnowszym wcielenie bawarczycy zaserwowali nam coś zupełnie nowego, bo inaczej nie można określić zupełnie przeprojektowanego reflektora. Zresztą przyglądając się broszurom reklamowym można zauważyć, że praktycznie wszystko jest nowe.

Czego możemy spodziewać się w topowej wersji Adventure? Odpowiedzi na to pytanie chyba aktualnie nikt nie zna poza osobami, które go tworzyły. Z pewnością na pokładzie pojawią się szprychowe felgi w rozmiarze 19-cali z przodu oraz 17-cali z tyłu, a także znacznie większy zbiornik paliwa. Fani poprzednich wersji z pewnością liczą na to, że jego pojemność przekroczy 30 litrów. Dodatkowo zwiększy się skok zawieszenia, a także poprawiony zostanie komfort jazdy poprzez większą przednią owiewkę oraz regulowaną szybę. Opcjonalnie zapewne pojawi się również potężna gama najróżniejszych akcesoriów, a także komplet aluminiowych kufrów. Dostosowanie wersji Adventure do wyprawowego i nieco bardziej terenowego charakteru sprawi, że przybędzie około 21 kg w porównaniu do bazowego modelu (masa wyniesie 258 kg do 237 kg). Obie wersję napędzać będzie ten sam silnik – całkowicie nowy bokser z dolną skrzynią biegów i technologią BMW ShiftCam do zmiany rozrządu zaworowego i skoku zaworów po stronie dolotowej, który generuje moc 145 KM przy 7 750 obr./min oraz 149 Nm przy 6500 obr./min. Adventure będzie miał nieco krótszy rozstaw osi, ale będzie także o 162 mm wyższy.

Bardziej terenowy i wyprawowy, a jednocześnie droższy

Topowa wersja Adventure będzie nie tylko znacznie bardziej przygotowana do turystyki, ale również droższa. W przypadku R 1250 GS różnica w bazowych wersjach wynosi 7 600 złotych (Adventure kosztuje 89 000 zł, a zwykły 81 400 zł) i śmiem twierdzić, że w przypadku 1300 może być ona nieco wyższa. Obecnie cena R 1300 GS rozpoczyna się od 86 900 zł i w kuluarach pojawiają się informacje, że wersja ADV startować będzie od około 95 000 złotych. Na oficjalne potwierdzenie cen i przede wszystkim premierę musimy jednak jeszcze nieco poczekać. Otrzymana homologacja w Szwajcarii potwierdza, że nastąpi ona w niedalekiej przyszłości.

Najważniejsze cechy nowego BMW R 1300 GS:

  • Całkowicie nowo zaprojektowany silnik typu bokser z dolną skrzynią biegów i technologią BMW ShiftCam do zmiany rozrządu zaworowego i skoku zaworów po stronie dolotowej
  • Najmocniejszy silnik typu bokser BMW w historii
  • Mocna reakcja w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, wzorowe zużycie paliwa, poziomy emisji, płynność i wyrafinowanie pracy
  • Moc i moment obrotowy: 107 kW (145 KM) przy 7 750 obr./min oraz 149 Nm przy 6500 obr./min
  • System czujników stukowych zapewniający optymalną przydatność w podróży
  • Całkowicie przeprojektowane zawieszenie z ramą główną z blachy i tylną ramą z odlewanego ciśnieniowo aluminium. Jeszcze większa precyzja kierowania i stabilność jazdy dzięki nowemu EVO Telelever z elementem elastycznym i poprawioną prowadnicą tylnego koła EVO Paralever
  • Redukcja masy o 12 kg w porównaniu do poprzedniego modelu
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro w standardzie
  • Cztery tryby jazdy w standardzie
  • Sterowanie momentem oporu silnika (MSR), dynamiczne wspomaganie hamowania (DBC) i asystent jazdy (HSC) w standardzie
  • Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami jazdy jako wyposażenie opcjonalne
  • Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie
  • Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako wyposażenie fabryczne, z dynamiczną regulacją tłumienia i sztywności sprężyny, a także kompensacją obciążenia
  • Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu i sportowe zawieszenie jako wyposażenie opcjonalne
  • Nowy reflektor matrycowy LED w standardzie
  • Reflektor Pro z adaptacyjnym światłem skrętu jako wyposażenie opcjonalne
  • Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie
  • Akumulator litowo-jonowy z zabezpieczeniem akumulatora (funkcja serwisowa za pośrednictwem aplikacji BMW Motorrad) w standardzie
  • Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie
  • Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), Ostrzeganie przed kolizją czołową (FCW) i ostrzeganie o zmianie pasa ruchu (SWW) zapewniające bezpieczną i wygodną jazdę motocyklem jako wyposażenie opcjonalne
  • Komora ładowania smartfona ze zintegrowanym gniazdem USB i dodatkowym gniazdem pokładowym 12 V w standardzie
  • Ogrzewanie foteli kierowcy i pasażera w celu zwiększenia przydatności w trasie jako wyposażenie opcjonalne
  • Podwyższenie kierownicy o maksymalnie 30 mm jako wyposażenie opcjonalne
  • Szeroka gama wariantów wysokości siedziska jako wyposażenie opcjonalne
  • Łączność: wielofunkcyjny zestaw wskaźników z pełnokolorowym ekranem TFT o przekątnej 6,5 cala i licznymi funkcjami w standardzie
  • RDC, Keyless Ride, podgrzewane manetki w standardzie
  • Inteligentne połączenie alarmowe jako wyposażenie opcjonalne dostępne fabrycznie
  • Atrakcyjny wariant podstawowy wraz z wariantami modelu
    Triple Black, GS Trophy i Option 719 Tramuntana
  • Szeroka gama wyposażenia opcjonalnego, oryginalne akcesoria BMW Motorrad

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button